بازدید 10129
پانصد و نود و سومین روز از حمله روسیه به اوکراین

حمله پهپادی اوکراین به مسکو و بلگورود/ نابودی دو موشک اس-۲۰۰ اوکراینی در نزدیکی کریمه 

پانصد و نود و سه روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۹۹۵۸۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۹ 19 October 2023

حمله پهپادی اوکراین به مسکو و بلگورود

بین الملل تابناک: پانصد و نود و سه روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

تقویت مرزهای غربی روسیه به دلیل ارسال جنگنده های اف 16 به کی‌یف 
۱۴۰۲/۰۷/۲۷ - ۲۰:۱۶

 

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز چهارشنبه در نشست هیئت مشترک وزارت دفاع فدراسیون روسیه و بلاروس تاکید کرد که این کشور در حال تقویت مرزهای غربی خود است و انتظار دارد که در سال 2024 جنگنده‌های F-16 به اوکراین تحویل داده شود.

وی افزود: اوکراین همچنین انتظار دارد از ایالات متحده و کشورهای غربی وسایل نقلیه زرهی، موشک‌های با دقت بالا و سیستم های دفاع هوایی دریافت کند. در عین حال، واشنگتن با وجود ممنوعیت کنوانسیون‌های بین المللی، مهمات خوشه‌ای را در کمک‌های جدید نظامی به اوکراین گنجانده است.

شویگو تاکید کرد: در پاسخ به این تهدیدات، اقدامات مناسب و تقویت مرزهای غربی کشور انجام شده است.

وزیر دفاع روسیه یادآور شد که  کشورهای ناتو اطلاعات نظامی را به نیروهای مسلح اوکراین مخابره می‌کنند، ارتش اوکراین را آموزش داده و به آنجا مزدور می فرستند. به عقیده شویگو، بدین ترتیب غرب با دفاع از کی‌یف، جنگ ترکیبی را علیه روسیه در حوزه های نظامی-سیاسی، حقوقی، اقتصادی و بشردوستانه به راه انداخته است.

مخالفت سازمان ملل با اعمال محدودیت‌های مذهبی توسط اوکراین
۱۴۰۲/۰۷/۲۷ - ۲۰:۱۴

فرحان حق، سخنگوی سازمان ملل روز پنج‌شنبه در باره اقدام پارلمان اوکراین مبنی بر ممنوع کردن کلیسای ارتدوکس در این کشور گفت که سازمان ملل مخالف اعمال هرگونه محدودیت در ارتباط با مذهب است.

حق گفت: ما مخالف هرگونه محدودیت بر روی کارهای مذهبی هستیم.

اوکراین لایحه‌ای را در رابطه با ممنوعیت کلیسای ارتدوکس اوکراین تصویب کرد. این کشور مدعی است که این کلیسا متحد روسیه است.

یکی از قانون‌گذاران اوکراینی تصویب این لایحه را «بسیار مهم» و «تصمیمی تاریخی» خواند.

اعتراض یک نهاد بین‌المللی به آمریکا علیه انتقال موشک‌ با بمب خوشه‌ای به اوکراین
۱۴۰۲/۰۷/۲۷ - ۲۰:۱۳

ائتلاف مهمات خوشه‌ای ایالات متحده، سومین انتقال مهمات خوشه‌ای آمریکا به اوکراین را محکوم کرده که طبق گزارش‌ها بر روی سامانه‌های موشکی تاکتیکی موسوم به اتکمز نصب شده و از واشنگتن می‌خواهد در این اقدام تجدیدنظر کند و زمینه‌های خطرات انسانی، حقوق بشری و سیاسی احتمالی را مورد بررسی قرار دهد.

در بیانیه این گروه آمده است: «ائتلاف مهمات خوشه‌ای ایالات متحده (USCMC) از تصمیم دولت بایدن برای انتقال دور سوم مهمات خوشه‌ای به اوکراین عمیقاً ابراز تاسف می‌کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که تازه‌ترین محموله انتقالی شامل مقدار نامشخصی از ذخایر مهمات خوشه‌ای ایالات متحده است که توسط موشک‌های بالستیک اتکمز با برد ۱۰۰ مایل استفاده می‌شود. هر موشک حاوی ۹۵۰ گلوله ضد نفر/ضد ماده M۷۴ است.»

این ائتلاف که یک کمپین بین‌المللی جامعه مدنی است و روی از بین بردن مهمات خوشه‌ای کار می‌کند، بارها از دولت بایدن خواسته است تا اطلاعاتی در مورد انتقال مهمات خوشه‌ای به اوکراین از جمله در مورد انواع و مقادیر خاص ارائه کند، اما براساس این بیانیه «بیشتر سوالات آن با گذشت سه ماه همچنان بی‌پاسخ مانده است.»

در این بیانیه آمده است: «ائتلاف مهمات خوشه‌ای ایالات متحده از دولت واشنگتن می‌خواهد که مسیر خود را تغییر دهد و در استفاده از این سلاح‌های ویرانگر و کور شریک نباشد. این گروه قویا از رئیس جمهور بایدن می‌خواهد که با توجه به خطرات انسانی، حقوق بشری و سیاسی قابل توجه در این تصمیم تجدیدنظر کند.»

روز چهارشنبه، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید به اسپوتنیک گفت که ایالات متحده در حال حاضر موشک‌های اتکمز با برد تا ۱۶۵ کیلومتر (۱۰۲ مایل) را برای استفاده علیه نیروهای روسی به اوکراین ارسال کرده است. براساس گزارش رسانه‌ها، نسخه‌های ارائه شده به کی‌یف مجهز به مهمات خوشه‌ای هستند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه انتقال این نوع مهمات را یک خطای دیگر خوانده که صرفا درد و رنج کی‌یف را طولانی‌تر می‌کند.

نابودی دو موشک اس-200 اوکراینی در نزدیکی کریمه 
۱۴۰۲/۰۷/۲۷ - ۲۰:۱۲

 

وزارت دفاع روسیه گزارش داد که در عصر روز 18 اکتبر، طرف اوکراینی با موشک‌های ضدهوایی اس-200 سامانه پدافند هوایی که به نمونه تهاجمی تبدیل شده، قصد ارتکاب یک حمله تروریستی دیگر به خاک کریمه را داشت، ولی سامانه‌های پدافند هوایی روسیه این موشک‌ها را در هوا رهگیری و منهدم کردند. قطعات آنها در یک منطقه متروکه سقوط کرد و باعث انفجار شد.

طبق این اطلاعات، این حادثه تلفات جانی و ویرانی در پی نداشت.

روز گذشته همچنین وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که سامانه‌های دفاع هوایی در آسمان منطقه بلگوراد یک پهپاد اوکراینی را منهدم کردند. گزارشی از تلفات یا خسارات احتمالی در دست نیست.

حمله پهپادی اوکراین به مسکو و بلگورود

رسانه‌های روسی از وقوع حمله با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین به مسکو پایتخت فدراسیون روسیه خبر دادند. دقایقی بعد «سرگئی سوبیانین» شهردار مسکو اعلام کرد که حمله پهپادی به منطقه «لیوبرتسی» در حومه مسکو، توسط نیروهای روسی دفع شد و هیچ خسارت مادی یا جانی در پی نداشت. وزارت دفاع روسیه هم اعلام کرد این حمله در ادامه سلسله حملات خرابکارانه و تروریستی نظامیان اوکراینی با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین به اهداف روسیه انجام شد که طی روزهای اخیر سعی دارند جنگ را به داخل خاک روسیه بکشانند. 

وزارت دفاع روسیه طی بیانیه‌ای تصریح کرد که ارتش اوکراین در پس این حمله پهپادی ناموفق به اهدافی در مسکو بود که خنثی شد. در بیانیه این وزارتخانه آمده است که پهپاد مورد استفاده رژیم کی‌یف در حمله به مسکو با استفاده از پدافند هوایی روسیه پیش از رسیدن به هدف منهدم شد.

از سویی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که سامانه‌های پدافند هوایی روسیه، یک پهپاد اوکراین را بر فراز منطقه بلگورود روسیه منهدم کردند. این وزارتخانه اعلام کرد: صبح دیروز تلاش دیگری از سوی رژیم کی‌یف برای انجام حمله با یک پهپاد در خاک روسیه خنثی شد. در این بیانیه آمده است: این پهپاد توسط سامانه‌های پدافند هوایی بر فراز منطقه بلگورود منهدم شد. حملات هواپیماهای بدون سرنشین به خاک روسیه از جمله مسکو، بلگورود، شبه‌جزیره کریمه و کورسک، چند هفته پس از حمله متقابل اوکراین با هدف بازپس‌گیری قلمروهای آزادشده توسط روسیه از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه صورت می‌گیرد. روز چهارشنبه گذشته نیز «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین با بیان اینکه اکثر حملات پهپادی اوکراین با هدف زیرساخت‌های غیرنظامی این کشور انجام می‌شود، گفته بود که فعالیت های کی‌یف از این قبیل ادامه دارد.
 
ادعای روسیه در دفع حملات

وزارت دفاع روسیه ضمن ادعای کشته شدن ۶۷۵ نظامی اوکراینی در جریان عملیات‌های ۲۴ ساعت گذشته، از دفع حداقل ۲۰عملیات تهاجمی ارتش اوکراین خبر داد. وزارت دفاع روسیه آمار جدیدی از تلفات و خسارات ارتش اوکراین در جریان درگیری با نیرو‌های این کشور طی ۲۴ ساعت گذشته ارائه کرد. این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت که حداقل ۲۰عملیات تهاجمی نظامیان اوکراینی به مواضع نیرو‌های روسیه در محور‌های جنوب دونتسک، کوبیانسک، زاپروژیا، کراسنی‌لیمان و خِرسون طی یک روز گذشته دفع شدند.

وزارت دفاع روسیه در ادامه ادعا کرد، در جریان مقابله نیرو‌های روس با حملات ارتش اوکراین در محور‌های مذکور، ۶۷۵نظامی اوکراینی کشته شدند و حجم زیادی از تجهیزات جنگی آن‌ها نابود شد. این بیانیه مدعی شده است که ۳۲هواپیمای بدون سرنشین، هشت نفربر و خودروی زرهی، ۴۰خودروی نظامی، دو دستگاه توپخانه خودکششی هوویتزر «کراب»، یک دستگاه موشک‌انداز چندگانه، ۱۰دستگاه توپخانه هوویتزر دی-۲۰و دی-۳۰، یک دستگاه توپخانه هوویتز اِم۷۷۷و یک سامانه پدافند موشکی اس-۲۰۰ارتش اوکراین طی این حملات از بین رفتند.  

طبق این گزارش، این وزارتخانه همچنین افزود که چند انبار مهمات و تسلیحات متعلق به چند گردان مکانیزه ارتش اوکراین در مناطق جمهوری لوهانسک، جمهوری دونتسک، خِرسون و زاپروژیا منهدم شد. ارتش روسیه همچنین ادعا کرد، از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس (۲۴فوریه ۲۰۲۲) تاکنون ۴۶۶فروند هواپیمای جنگی، ۲۴۷بالگرد رزمی، ۶۲۶۶ فروند پهپاد، ۴۳۴سامانه پدافند موشکی، ۱۱هزار و ۵۷۸دستگاه تانک و خودرو‌های زرهی، ۱۱۴۷ دستگاه موشک‌انداز چندگانه، ۶۱۴۵ قبضه توپخانه و خمپاره‌انداز و همچنین ۱۲هزار و ۵۷۰دستگاه خودروی نظامی نیرو‌های مسلح اوکراین منهدم شده‌اند.

 
دستیابی به تسلیحات دوربرد

اوکراین از دست یافتن به موشک هایی با برد ۷۰۰کیلومتر خبر داد. نشریه آمریکایی نیوزویک با انتشار این خبر نوشت: اوکراین مشکل تسلیحات پیشرفته و دروبرد را که با ناتو داشت، خود برطرف ساخته و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، گزارش توسعه و دستیابی این کشور به تسلیحات دوربرد را تایید کرد.

این هفته نامه آمریکایی نوشت: زلنسکی در تماس با مقامات کی‌یف گفت، ما توانستیم هنگام استفاده از تسلیحات دوربرد با موفقیت هدفی را در فاصله ۷۰۰کیلومتری مورد اصابت قرار دهیم. این نشریه آمریکایی افزود: متحدان اوکراین در ناتو تاکنون در تجهیز ارتش زلنسکی طی جنگ علیه قوای روسیه نقش مهمی داشته‌اند اما در تامین تسلیحات دوربرد به کی یف راغب نبوده اند، چون به گفته تحلیگران بیم آن دارند نتیجه این کار که موجب هدف قرار گرفتن خاک روسیه خواهد بود، موجب شدت و گسترش دامنه این جنگ شود و هشدار می دهند، ارائه تسلیحات دوربرد خط قرمز مسکو تلقی می شود.
 
وزیر دفاع جدید انگلیس ـ که یک روز از انتصاب وی گذشته ـ گفت که لندن همچنان به حمایت از اوکراین در نبرد با روسیه ادامه می‌دهد. «گرانت شاپس» که پس از استعفای «بن والاس»، به دستور نخست‌وزیر بریتانیا بعنوان وزیر دفاع جدید منصوب شد، در پیامی توییتری بر ادامه حمایت لندن از کی‌یف در نبرد با مسکو تأکید کرد و نوشت: به حمایت از اوکراین در نبرد با حمله وحشیانه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه ادامه می‌دهم. 

دفتر «ریشی سوناک» نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد که پس از استعفای رسمی بن والاس، «گرانت شاپس» وزیر کشور پیشین بریتانیا بعنوان وزیر دفاع جدید بریتانیا منصوب شد. این پنجمین پست کابینه‌ای است که شاپس در سال جاری میلادی بر عهده می‌گیرد. وی پیش از آن، به عنوان وزیر امور حمل و نقل بریتانیا در دوران نخست‌وزیری بوریس جانسون، وزیر کشور در دولت لیز تراس و وزیر امور تجاری و وزیر انرژی فعلی فعالیت داشته است.

دومای روسیه، خروج از پیمان منع آزمایش هسته‌ای را تصویب کرد

در بحبوحه تشدید تنش‌ های غرب با مسکو، پارلمان روسیه امروز چهارشنبه با تصویب لایحه‌ ای که موضع قانونی این کشور را در مورد آزمایش‌ های هسته‌ ای تغییر می‌ دهد، به خواست «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌ جمهور پاسخ مثبت داد.

«ولادیمیر پوتین» پیش از این در ۵ اکتبر، از دومای روسیه خواسته بود با رأی دادن به لغو چنین مصوبه‌ ای، دست به اقدام متقابل در قبال ایالات متحده بزنند.

روسیه در این خصوص تصریح می کند که آزمایش‌ های هسته‌ ای خود را از سر نمی‌ گیرد؛ مگر اینکه واشنگتن چنین کاری انجام دهد.

کنستانتین ورونتسوف، معاون واحد عدم اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه پیشتر در نشستی در سازمان ملل متحد گفته بود، مسکو در حال نزدیک‌ تر شدن به لغو تعهداتش درباره عدم انجام آزمایش هسته‌ ای است؛ هرچند مادامی که آمریکا آنها را مجبور نکند، چنین قصدی ندارد.

ورونتسوف در این نشست یادآور شد، روسیه در سال ۲۰۰۰ پیمان جامع منع آزمایش هسته‌ ای مصوب سال ۱۹۹۶ را تایید و تصویب کرد و ۲۳ سال است که در انتظار اقدامی مشابه از سوی آمریکاست.

وی افزود: واشنگتن با عدم تصویب این پیمان، از تمام منافع آن بهره‌مند می‌شود و حتی تصور می‌کند که با موعظه امضاکنندگان این معاهده درباره چگونگی نظارت بر آن، کار درستی انجام می‌دهد. بس است دیگر!

واشنگتن در سال ۱۹۹۲ آخرین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد و روسیه در سال ۱۹۹۰ و پیش از فروپاشی شوروی این کار را کرده بود. پوتین در چندین موقعیت هشدار داده بود که ممکن است آمریکا به عنوان بخشی از برنامه نوسازی هسته‌ ای خود، دوباره آزمایش هسته‌ ای را از سر بگیرد.

روسیه در سال ۲۰۰۰ میلادی پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای را در پارلمان خود تصویب کرد و اکنون می‌ گوید، با اینکه این مصوبه را لغو کرده، همچنان یکی از امضاکنندگان این معاهده می‌ماند و به ارائه داده‌ ها در این زمینه به سیستم نظارت جهانی ادامه خواهد داد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۵
اوکراین که نتونست چیزی آزاد کنه روسیه هم که تو لاک دفاعیه عملا هر دو قفل شدن واقعا ادامه جنگ احمقانس
بایدن دنیا رو به آشوب کشید با سیاستهاش
در میان نخست وزیران اسرائیل بنظرم" موش دانا " از همه عاقل تر بود . اکنون اگر بعد از چهل سال او را از گور در آوریم و به او بگوییم اسرائیلی‌ها همچنان در هزاره سوم مجبورند برای امنیت نا مشروعشان هزار هزار آدم بکشند خواهد گفت صهیونیست ها در رسیدن به آمال خود ناکام مانده اند . قرار بود اسرائیل به کشوری عادی و عضوی از جامعه جهانی بدل شود نه اینکه به کودک کشی مشهور گردد.
پاسخ ها
محمد فقیه نوری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
بهترین نخست وزیر اسرائیل همون نخست وزیران اولیه اسراییل بودن که با اعراب ساز سازش داشتند ولی امثال نتانیاهو وحشی هستند
سلام
لطفا سایت تابناک در امارها دقت کند!
انهدام ۴۶۶ هواپیما و۱۱۰۰۰ تانک وخودرو نظامی اوکراین توسط روسیه؟؟؟!!!
فردی که حداقل اطلاعات داشته باشد میدان این امار غلو است.
از سایت تابناک بعید است.
این پوتینی ها و طرفداران شرق می توانند به یک سوال ساده پاسخ دهند؟ این هفته ریاست جمهور چین از مقامات 145 کشور دنیا که بیشتر در اسیا و افریقا بودند و همکار چین برای شرکت در مراسم ده سالگی پروژه یک کمربند یک راه چین دعوت کرده بود که در چین در کنفرانس شرکت کنند و حتی پوتین هم رفت. ولی ایا این پوتینی ها می توانند توضیج دهند که چرا چین از هیچ مقام رسمی بالایی در ایران دعوت نکرد که در این مراسم شرکت کنند؟ فقط نفرمایید که از ما دعوت کردند ولی ما نپذیرفتیم. همه می دانند که اگر کشوری از شما دعوت کند به غیر از اسراییل با سر و با هیئت 150 نفره زودتر از همه انجا هستید. مخصوصا اگر بدرد بخور و دیدنی باشد مانند نیویورک و پکن. شک دارید از روسای خودی فدراسیونها و معجزه هزاره در گواتمالا بپرسید!
پاسخ ها
محمد فقیه نوری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
این حرفت درسته
یاد سعید الصحاف افتادم میگفت امریکای ها را ما زمین گیر کردیم نگو؟تو کوچه بغلی بودن
دورود بر روسیه و سلام بر پوتین
ایها لناس !
حمله پهبادهای اوکراین به مسکو از نوع تروریستی است اما حملات موشکی روسیه به قلب کیف از نوع عملیات ویژه می باشد!!
دلاور مردان اکراین خدا قوت شاخ دشمن متجاوز شکسته این شب پریشان سحر می‌شود.
هنوز آمریکا با واقعیت های جدید را باور نکرده است همچنان دچار توهم است که باید به او باج بدهند.
اوکراین پیروز است، روسیه نابود است.
وقتی زلنسکی یهودی صهیونیست با دروغ و فریب و بلوف توانسته علیه ایران خیلی دست اندازیها ایجاد کنه نمیدونم چرا هموطنانی پیدا میشن ازش حمایت کنن درحالیکه اکنون روسیه یه دوست قوی با حق وتو حامی ایرانه
آن روسیه تزاری و آن روسیه شوروی که سرزمین ایران را تکه تکه جدا میکرد در موزه های تاریخه این فدراسیون روسیه است که هم رفیقه هم رقیبه
چرا واقعا چرا تجاوز روسیه به اکرابن هیچ موقع توسط ما محکوم نشد ؟ چرا مقالات تابناک همش به سود روسیه هست ؟ چطور انتظار دارید ما به این همه دوگانگی شما را باور کنیم ، من در اوج بی اعتمادی به مسولین هستم
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی